אפיקים פיננסים - כיצד לבחור נכון

אנשים מבוגרים יחסית עדיין זוכרים את הימים שבהם השקעה פיננסית טובה הייתה תוכנית חיסכון בנקאית. כיום, כאשר אפשרויות ההשקעה מגוונות יותר וכאשר גם הצרכים השתנו מאוד, מקבלת שאלה מרכזית אחת משנה תוקף. השאלה היא כיצד לבחור בין מסלולי ההשקעה השונים ואיך לדעת אילו אפיקים פיננסיים באמת טובים.

דואגים לעתיד

אחת המטרות המרכזיות של אנשים שמחפשים אפיקים פיננסיים להשקעה היא דאגה לעתיד. העתיד, בעיני אנשים שונים לובש צורות שונות, אבל לרוב ניתן לחלק אותו לשניים. עתיד מסוג אחד הוא העתיד הקרוב ועתיד מן הסוג השני הוא העתיד הרחוק.

כאשר מדברים על העתיד הקרוב, הרי שחשוב לזכור שמדובר על השקעה שנועדה לאפשר צריכת מוצרים ושירותים בעתיד הנראה לעין, לעיתים בסכומים גבוהים. דוגמאות לכך ניתן למצוא ברכישות כגון סלון חדש, מכונית חדשה, חדר ילדים וכן גם נסיעה לחו"ל או לימודים. יש לזכור גם הוצאות בלתי צפויות כגון טיפולי שיניים, תיקונים בבית וכן הלאה כאשר מדובר על תוכניות ידועות מראש, חשוב לבחור את סוג ההשקעה תוך התייחסות לנזילות מתאימה.

כאשר מדובר על העתיד הרחוק, מדובר על בחירה בהשקעה בעלת מאפיינים של חיסכון פנסיוני. קופת גמל, למשל, שנחשבת לאחד המכשירים הפנסיוניים המובילים בישראל, נועדה לאפשר לחוסך יציאה מכובדת לגמלאות. כדי לשמור על רמת חיים גבוהה, על החוסך להתחשב בפרמטרים כגון רמת שכר נוכחית, רמת שכר צפויה, גיל נוכחי ומקורות כספיים נוספים.

הולכים עם הלב

שאלה חשובה, שכל מי שמחפש אפשרויות השקעה צריך לשאול את עצמו היא "איך הלב שלי?" אנו לא מתכוונים למצב הבריאות (שגם לו יש חשיבות, אך לא בכך עסקינן), אלא להבדל בין בעלי לב חלש לעומת בעלי לב חזק בהתייחסות לסיכונים. חלוקה זו קיבלה מהכלכלנים את השם – שונאי סיכון לעומת חובבי סיכון.

אנשים שאינם חוששים מסיכונים או שמוכנים לקחת על עצמם היבט מסוים של סיכון, יוכלו על פי רוב ליהנות מתשואה עודפת על כספי השקעותיהם. עם זאת, אנשים בעלי "לב חלש" שיבחרו במסלול השקעות מסוכן יותר, יתקשו לשון בשקט ובמקרים מסוימים אפילו יסבלו נלחץ נפשי ומבעיות בריאות שונות.

לכן, לפני בחירה במסלול השקעה כלשהו, לרבות מניות, אגרות חוב, תעודות סל וכיוצא באלה, חשוב לברר היטב האם מדובר בהשקעה תנודתית מאוד, או שמא מדובר על השקעה סולידית, שאינה מראה קפיצות חדות לכאן או לכאן. אגב, השקעות רבות, כגון אגרות חוב או תעודות סל, מדורגות על פי הסיכון שהן מייצגות.

חכמת השילוב

כדי להצליח בהשקעות ניתן בהחלט להיעזר באנשי מקצוע כגון יועצי השקעות או יועצים פנסיוניים. יחד עם זאת, יש כלל חשוב שמסייע בבחירה נבונה בהשקעות. הכלל הזה מדבר על יצירת תמהיל. תמהיל, במשמעות של שילוב, מדבר על חלוקה על כספים הפנויים להשקעה בין כמה אפשרויות.

בין האפשרויות השונות כדאי לכלול אפיקים לטווח קצר ואפיקים לטווח ארוך, אפיקים סולידיים אם אפיקים סולידיים פחות. כל זאת, מתוך תכנון צרכים עתידי ומתוך רמת הסיכון שאותה מוכנים לקחת. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה