משיכת כספים מקופת גמל

כיום, על רקע העלייה של הוצאות המחיה, כל אדם הופך למחושב יותר מבחינה כלכלית. זהו גם הרגע בו רבים מבינים שעליהם להשקיע מחשבה לא מבוטלת בשנות הפנסיה שלהם, ומצטרפים לתוכנית חיסכון פנסיונית זו או אחרת, לרבות קופות גמל. אבל מה קורה כאשר מעוניינים למשוך כספים מקופת הגמל לפני מועד הפידיון הרשמי שלה? ואיך השינוי שנחקק לאחרונה צפוי להשפיע על אלה שבאמתחתם קופה שכזו?

כל הסיבות למשיכת כספים

קופת גמל, מעצם המהות שלה, היא תוכנית חיסכון המיועדת לטווח בינוני עד ארוך, ואשר נועדה להיות פתוחה למשך עשרות שנים: חשוב לשים לב שבניגוד לתוכניות ביטוח, המבוססות על הסכם ישיר בין המבטח למבוטח, כאן התקנון הוא כללי יחסית. על פי התקנות שהיו מקובלות בישראל שנים, כספים שהופקדו בקופת הגמל לפני תחילת שנת 2006 ניתנו למשיכה רק 15 שנה מרגע ההפקדה, או לחילופין בגיל הפרישה. קופות גמל הכוללות כספים שהושקעו החל ממועד זה, ניתנות למשיכה מגיל 60. משיכה מוקדמת מגיל זה תהיה כרוכה בתשלום מס הכנסה העומד על לא פחות מאשר 35%, סכום אשר הופך את המשימה כולה לכדאית הרבה פחות.

ובכל זאת, המציאות מראה כי בלא מעט מקרים, משיכה שכזו הופכת לכורח המציאות. המצב של לא מעט אנשים, בשנים האחרונות, הוא נזיל מאד מבחינה כלכלית, כך שהם עלולים להגיע למצב שבו עליהם למצוא כספים באופן מיידי – חשבו, למשל, על כניסה לחובות, רכישה בסדר גודל משמעותי או אפילו ארגון אירוע משמעותי דוגמת חתונה. אותם אנשים, במצב שכזה, מבינים כי אין ברירה אלא לוותר על יותר משליש מהסכום שצברו, ולמשוך את הכספים לשימושם מיידי.

אפריל, 2014: השינוי המשמעותי בתחום קופות הגמל

לפני מספר חודשים, התבשרו כל מי שברשותם קופת גמל על שינוי משמעותי, שיכול ללכת לקראתם ביותר ממובן אחד. מהות השינוי היא שאנשים שבחשבון קופת הגמל שלהם סכום של עד 7,000 ש''ח, יוכלו לבצע את משיכת הכספים ממנה ללא כל מס. זאת ועוד, התקנות מגדירות כי קופות הגמל נדרשות להודיע לכל חוסך וחוסך שלהם על הזכאות למשוך את הכספים, וכן להעביר אליו הוראות מוגדרות לביצוע הצעד הזה. על החברות להעביר את הכספים לחשבון הבנק של בעלי הקופה, לאחר הבקשה, תוך פרק זמן של עד עשרה ימים בלבד. מצד שני, המשיכה אפשרית רק בקופות המוגדרות כלא פעילות, כלומר, כאלה שלא מכניסות לתוכן עוד כספים חדשים. נכון לעכשיו, זוהי הוראת שעה, שצפוייה לפוג במרץ 2015, מועד בו תתבצע בחינה מחודשת של המצב.

חשוב לתת את הדעת על נקודה משמעותית אחרת, שמשנה אף היא את חוקי המשחק, והיא נוגעת לדמי הניהול. אלה שמעוניינים להשאיר באמתחתם קופת גמל "קטנה" יצטרכו לשלם דמי ניהול גבוהים, אשר יעמדו על שישה שקלים בחודש – התייקרות משמעותית בחלק מקופות הגמל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה